Top 7 trend a projektmenedzsment felmérésünkből: Mi változott 2020-ban?

1/26/2021
11 minutes

Hogyan változtatta meg 2020 a csapatmunkát a projektmenedzserek szerint világszerte? Múlt év végén több, mint 100 projekmenedzsert kérdeztünk meg arról, hogyan változott meg a munkavégzés körülöttük a COVID-nak köszönhetően. Talán Ön is köztük volt!

Ha mégse, biztosak vagyunk benne, hogy ebben a cikkben olyan kérdéseket járunk körül, amelyek Önben is felmerültek a tavalyi év során. Tekintse meg a 7 leggyakoribb trendet!


Mire voltunk kíváncsiak?

Home office, csapatfegyelem, a költségvetés gyors változásai, kilépők és új belépők, nyitás hatékonyabb projektmenedzsment szoftverek felé és a gyakran hangoztatott “motivációval kapcsolatos problémák”. Ismerje meg a kihívásokat, akadályokat, illetve a pozitívumokat, melyeket 2020 hozott a projektmenedzsment életébe!


“Legjobban az ügyfelek felől érkező, árcsökkentéssel kapcsolatos nyomás zavart, mely folyamatosan projekt jövedelmezőségi újrakalkulációra kényszerített.”


Tekintse meg a 7 legérdekesebb – és néha legmeglepőbb – kérdéseket és válaszokat.


1. 2020 - jobb, rosszabb?

Kezdjük néhány pozitív eredménnyel. A borús tavalyi év ellenére minden 3. projektmenedzser a várakozásai ellenére jobban értékelte 2020-at. Körülbelül a válaszadóink 25%-a azt kapta, amire számított. Ez nem feltétlenül rossz! Az igazság kedvéért azonban be kell vallanunk, hogy a kitöltő projektmenedzserek jelentős része az IT-szektorban dolgozik, mely általánosságban jobb eredményekkel zárt, mint például a nehézipar.

The result: Only 12 % of project managers have had a much worse business year than they expected.

Eredmény: Csak a projektmenedzserek 12%-ának volt rosszabb üzleti éve, mint amire számítottak.


2. Home office kontra termelékenység

Őszintén, ebben a kérdésben teljesen másra számítottunk. A legtöbb projektmenedzser ódzkodott a távmunkától. Főleg azok, akiknek ez volt az „első alkalmuk”. Ezzel ellentétben, azok a vállalatok, ahol a munkacsoportok korábban már dolgoztak otthonról, pozitívan nyilatkoztak a hatékonyságról. Körülbelül a válaszadók 1/3-a nem számolt be jelentős termelékenységi ingadozásról a távmunka során.

The result: Despite our predictions, switching to home office did not have a largely negative impact on teams' productivity.

Eredmény: Előrejelzéseink ellenére, a távmunka nem okozott jelentős hátrányt a munkacsoportok termelékenységén.


“Nehezen tudtam megszokni, hogy a felettesi ellenőrzés helyett csupán a határidőkre támaszkodhattam.”


3. Hogyan értékelik az otthoni projektmenedzsmentet

Nos… nem rossz, nem túl jó. A valászadók nagyjából 40% nem volt elégedett. Több válasz is felmerült a rossz értékelés magyarázatául, de elsősorban a csoportmunka számonkérésének nehézségét említették. És mivel egyelőre úgy néz ki, hogy nem mostanában térünk vissza az irodai élethez, érdemes elfogadni ezt a kihívást – épp, ahogy a válaszadók 22%-a tette.

The result: Managing teams remotely will be part of the stable equipment of an experienced manager. Therefore you should work hard on eliminating the problems it brings. That's why we recently wrote 3 + 1 really working and proven tips on how to do it.

Eredmény: Az otthoni csoportmunka kezelése egy tapasztalt vezető kompetenciái közé kell, hogy tartozzon. Ennek okán mindannyiunknak az ebből fakadó problémák kiküszöbölésével kell foglalkoznunk. Éppen erről és 3 + 1 bevált tippről írtunk korábbi cikkünkben.


4. Határidők és Pénz

Kérdés: Hogyan hatott a koronavírus profitjai jövedelmezőségére? A projektmenedzserek 1/3-a szerint sehogyan. Ennek ellenére egyetlen cég sem jelentett legalább 50%-os növekedést a projekt-jövedelmezőség terén a tavalyi évben.

A határidők és egyéb projekt problémák még „békeidőben” is gondot okozhatnak. Ennek ellenére, szerencsére, csupán a projektmenedzserek 8,5%-a jelentett jelentős csúszásokat.

The result: You cannot have power over everything, but the financial success of the project is at least partly reflected in good management and on-time delivery. The answer to the next question in the survey is related to making projects work as smoothly as possible in complex situations.

Eredmény: Természetesen mindenre nincs kihatásunk, azonban a projektek jövedelmezősége legalább részben köszönhető a jó tervezésnek és határidőn belüli leszállításnak. A következő kérdésre való válasz kapcsolódik a projektmenedzsment komplex szituációihoz.


“A távmunka hirtelen két másik projektet hozott: az egyik 2, a másik 5 éves.”


5. Félig üres, félig teli

A kérdés, hogy a COVID-járvány hozott-e valamilyen pozitív változást vállalata életében, például új, nem várt üzleti projektet, talán néhányunknak provokációnak tűnhet. De vessünk egy pillantást az eredményekre! Csak a válaszadók 1/3-a nyilatkozta, hogy nem sikerült új üzletet kötnie a tavalyi évben.

Továbbá, amikor üzleti veszteségekről esik szó, a projektmenedzserek több mint 40%-a optimistán állítja: „Nem, nem vesztettünk projekteket a járvány okán.”

The result: The fear of project cancellation was definitely justified. But in the end, it turned out that the bigger problem was how to keep on managing the existing and new projects. Every third company even received a new project on top of the planned ones from a new or existing client.


Eredmény: A projektek törlésének félelme természetesen megalapozottnak tűnt. Azonban végeredményben nagyobb kihívást jelentett a meglévő és új projektek leszállítása. Minden harmadik vállalat jelentett új projekteket új vagy meglévő megrendelőktől.


6. A „2020 Legelfoglaltabb Osztálya Díjat” kapja...

A HR. Valószínűleg. Csak a válaszadók 1/4-e jelentette, hogy a kaotikus tavalyi év nem hatott ki a munkatársakkal való együttműködésre. Körülbelül 2/3 jelzett fontos változásokat belépések és távozások terén.

De hogyan hatott mindez a bónuszokra és fizetésekre? Kicsivel több, mint 50% szerint nem történt változás.

The result: HR managers were facing not only firing and hiring employees. An important part of their agenda was about workload reduction/addition, retraining, and education.

The result: HR managers were facing not only firing and hiring employees. An important part of their agenda was about workload reduction/addition, retraining, and education.

Eredmény: A HR-menedzserek nem csak elbocsátásokkal és új belépőkkel foglalkoztak. A munkájuk jelentős részét képezte a kapacitás-tervezés, átképzés és oktatás.


“Általában személyesen szeretek egyeztetni. Az üres e-mailre tekintve úgy éreztem, hogy egy könyvet kell írnom.”


7. Bajban ismerszik meg a jó PM-szoftver

Higgyék el, projektmenedzsment-szoftvert fejlesztő vállalatoknak sem volt könnyű a tavalyi év. Ezt észrevehettük ügyfeleink növekvő funkcionalitás igénylistájából. Márciusban megjelent az új Kockázatkezelés modulunk, ezt követően pedig az eddigi leghatékonyabb Gantt-eszköz, illetve a Riportok fejlesztés, mely a HR folyamatokat hivatott megkönnyíteni. Mindez az Easy Project Autumn Editionben adtuk ki, mely még könnyebb távoli munkavégzést tett lehetővé.

Szívesen adtunk tapasztalati tanácsot projektmenedzsereknek hogyan válaszoljanak a COVID okozta változásokra és hogyan őrizzék meg a projektek költségvetési terveit.

A cégek és vállalatok világszerte sok, különféle PM szoftvert használnak. Ennek ellenére, csupán 50%-uk maradt a jelenlegi eszközüknél, a másik fele teljesen új szoftvermegoldás után nézett.

The result: Remote work and quick response to changes have tested not only project managers, but also their tools. Many proved to be insufficient – a significant part of respondents had to either replace or supplement them completely. It is therefore worth using software that provides all the tools for project management under one roof.

Eredmény: A távmunka és a piaci körülmények nem csak a projektmenedzsereket, hanem az általuk használt eszközöket is próbára tették. Sok kevésnek bizonyult, a válaszadók jelentős része lecserélte vagy kiegészítette meglévő szoftvereit. Ebből következőleg érdemes olyan szoftver után nézni, mely tartalmazza az összes projektmenedzsment funkcionalitást egy megoldásban.


Konklúzió

A felmérésünk 18 kérdésére érkezett válaszok néhánya okozott meglepetést számunkra. Ha ki szeretnénk emelni a szituáció „jó oldalát”, akkor ez akár a vállalati folyamatok gyengepontjaira való rámutatás lehetne. Azok bizonyulnak nyerteseknek, akik nyugodtabb időben próbálnak ki új megoldásokat, például azok a vállalatok, melyek már a járványt megelőzően támogatták a home office-t vagy külsős munkatársakat alkalmaztak.

Amit továbbra is biztosan tudunk javasolni, az a megfelelő projektmenedzsment szoftver kiválasztása vállalata részére. Ennek nagyfokú pozitív hatása van csapata készenlétére, a hatékony munkavégzésre és a projektek időben való leszállítására.

Teljes PDF riport a kérdőív eredményeivel

18 kulcskérdés és 250+ válaszadó

Riport megtekintése

Szeretné, hogy a projektmenedzsment egyszerűbb legyen 2021-ben? Easy.

A leghatékonyabb projektmenedzsment eszközök egyetlen szoftverben.

Próbálja ki az Easy Project szoftvert ingyenesen

Minden funkció elérhető | SSL tanúsítvány | Napi mentések